Sommaire des sites JMP 4 | La proto Informatique |
Tour du Monde de Renaud |
Le Yunnan (Chine) |
La Birmanie | Le Spiti | L'Arménie | Le Gujarat |
---|
This section presents a brief straightforward
discussion of aberrations (which are imperfections in the image). For a
more complete treatment, the texts listed in the bibliography are
recommended. The so-called primary aberrations are:
1. Spherical aberration
2. Coma
3. Astigmatism
4. Petzval field curvature
5. Distortion
6. Axial chromatic aberration
7. Lateral color
The first five are called Seidel aberrations or third-order aberrations.
The image blurs caused by these aberrations vary with aperture y and
field h according to
1. y3
2. y2h
3. yh2
4. yh2
5. h3
6. y
7. h
jmp: Ce qui se traduit par
Type de défauts | Impact ouverture y |
Impact Champ h |
Spherical aberration | y3 | |
Coma | y² | h |
Astigmatism | y | h² |
Petzval field curvature | y | h² |
Distortion | h3 | |
Axial chromatic aberration | y | |
Lateral color | h |
..
Un doublet achromatique (ou achromat) est un
doublet de lentilles conçu pour limiter les effets des aberrations
chromatique et sphérique. L'achromat corrige les distances focales de
faisceaux lumineux de différentes longueurs d'onde pour mieux les faire
converger vers le même plan.
Le principe de la correction consiste à associer deux éléments
présentant des défauts de sens opposés. Les formes sont étudiées afin
que l'aberration chromatique propre à une lentille soit contrebalancée
par celle de l'autre. De ce fait, l'aberration chromatique est annulée
pour une paire de longueurs d'onde et est peut être très réduite pour
le reste du spectre1.
Le plus souvent, la puissance positive de la lentille en verre
crown est sensiblement supérieure à celle négative de la lentille en
verre flint. Le doublet forme une lentille de puissance légèrement
positive, mais améliore la focalisation des faisceaux de longueurs
d'onde différentes. Des doublets négatifs, dont la puissance négative
de l'une des lentilles prédomine, peuvent être également réalisés.
Le type d'achromat le plus couramment utilisé est un
doublet constitué6 :
- d'une lentille convexe en verre crown17
- et d'une lentille concave en verre flint18.
La focale d'un doublet achromatique au centre des deux longueurs d'onde
corrigées n'est différente que d'un facteur 5×10-4 là où une
lentille simple peut voir sa différence de focale approcher le facteur
200×10-4. Un doublet achromatique est classiquement utilisé
pour des ouvertures allant jusqu'à f/4 et
pour des angles de champs de quelques degrés seulement.
Doublets: jusqu'à f/4.5 et 1°
Triplets: jusqu'à f/3 et 15° à 50°
Tessar: jusqu'à f/5 et 40°
...
...
...
Diam=26mm, 1 doublet (voir eMail vers 10dec2015)
...
Wiki: Le triplet de Cooke est composé d'une lentille
divergente de verre flint située entre deux lentilles convergentes de
verre crown. C'est une combinaison optique qui permet de corriger
correctement les sept principales aberrations de Seidel sur un champ
assez largeN 1. Le principe du design de cette combinaison repose sur
la correction de la courbure de Petzval par l'alternance entre des
lentilles convergente et divergente suffisamment espacées ainsi que sur
la symétrie autour d'un diaphragme central qui permet de contrôler les
aberrations d'ordre impair (c'est-à-dire la coma, la distorsion et
l'aberration chromatique transverse)3.
La combinaison en elle-même est aisée à analyser en première
approche car il est possible de raisonner comme si l'on avait des
lentilles minces3. La lentille centrale, divergente doit nécessairement
être fortement dispersive pour compenser la dispersion plus faible des
deux lentilles convergentes, il faut donc choisir un verre flint à
constringence suffisamment basse4.
Malgré la suppression ou la réduction drastique de la plupart
des aberrations du troisième ordre, la présence d'aberration du
cinquième ordre limite l'ouverture de ce type d'objectifs à F/3,54.
Cet objectif représente la limite des objectifs qu'il est
possible de calculer analytiquement, toute combinaison plus complexe
nécessite des outils de calcul optique plus poussés4.
...
Voir triplet de Hasting
...
Un objectif apochromatique ou apochromat est une version améliorée du doublet achromatique (ou achromat) pour assurer la correction des aberrations chromatique et sphérique.
L'achromat se limite à la correction des distances focales de
deux faisceaux de longueurs d'onde
différentes (généralement rouge et bleue). L'apochromat permet de
corriger les distances focales de trois longueurs d'onde différentes1.
La dispersion résiduelle des couleurs est moindre que celle produite
par un achromat, à ouverture et distance focale équivalentes.
L'apochromat permet aussi de corriger les aberrations
sphériques sur deux longueurs d'onde, contre une longueur d'onde
avec l'achromat.
L'apochromat est un assemblage de 3
lentilles permettant de corriger les trajectoires de 3 faisceaux de
longueurs d'onde différentes
La fabrication d'un apochromat requiert des verres
optiques d'une constringence
particulière pour parvenir à ce résultat. On utilise généralement des verres crown
& fluorine.
Entre les lentilles, on insère également des liquides transparents et
présentant des propriétés de dispersion exceptionnelles. L'influence de
la température sur les indices de réfraction et la dispersion doit être
soigneusement prise en compte dans la conception des apochromats pour
garantir une performance optimale.
...
LeNat Jojm: En ce qui concerne les lentilles de tube, parmi les meilleurs rapports qualité/prix, il y a les bonnettes Raynox, DCR 150 (4,8 dioptries, focale: 208 mm) et DCR 250 (8 dioptries, focale: 125mm)
LeNat
/Fredlab
Dans un autre forum, Photomacrography.net, il y a un topic où quatre
lentilles de tube sont comparées : une Mitutoyo (le prix est sans doute
indécent), la Raynox DCR-150 inversée,
la Nikon CFI et une Thorlabs ITL 200, le tout avec un Mitutoyo (une
autre référence en matière de stacking) ou du Nikon CFI + Nikon D800E
au cucul
http://www.photomacrography.net/forum/viewtopic.php?t=23898&highlight=thorlabs+itl+200
La Raynox semble la meilleure... surtout si on rajoute son prix modeste.
Pour monter la Raynox en inversé, ça ne se fait pas "simplement"
Voilà les références de bagues (ebay est ton ami)
Caractéristiques :
- Diamètre de fil : 43 mm
- Poids : 50 g
- Couleur : Noir
Avec un adaptateur spécial SNAP-ON on peut fixer le convertisseur à tous les appareils photo et caméras avec un diamètre de fil auprès de l’objectif ou du cylindre de 52mm à 67mm.
FredLab: C'est un produit intéressant, à préférer à
la DCR 150.
A mettre sur un téléobjectif pour de plus forts rapports macro (au
moins 100 mm)
LeNat Jojm: En ce qui concerne les lentilles de tube, parmi les meilleurs rapports qualité/prix, il y a les bonnettes Raynox, DCR 150 (4,8 dioptries, focale: 208 mm) et DCR 250 (8 dioptries, focale: 125mm)
Amazon 53 euros
eBay 60+7€ ; 60.5+0€ chez Mike's Photo Acces
SKU
DCR-250 Professional Photo
75+6$
; 62+17$
chez VIDEO CAMERA
CENTER
Lens construction 2G/3E, made of optical glass
lenses, all surfaces fully coated.
Front filter size 49mm
Rear threads size 43mm
RAYNOX DCR-250 lens includes a snap-on universal mount suitable for
52mm to 67mm filter size. DCR-250 Super Macro lens obtains the maximum
macro magnification power when set at the most telephoto position of
zoom lens. The lens is made of high index optical glass elements that
produce rich and razor sharp image.
Tests sur Macrophotography
...
Bof?
85+0€ ASdiscount ...
Caractéristiques :
- Diamètre de fil : 37 mm
- Capacité du zoom : 12x - 20x
- Agrandissement : 25-Diopter
- Lentille de couleur : Noir
- Poids : 60 g
...
Le meilleur rapport qualité/prix est le BelOMO 10x (achat en Ukraine, environ 20€)
http://www.eckop.com/html/advanced_magnifying_glasses.html *** (quote ci-dessous)
To understand the need for advanced
magnifying glasses, we need to discuss the limitations of simple
magnifiers. The critical piece of knowledge is that a magnifying glass
with perfectly made spherical surfaces does not form a perfect image.
Understanding the reason for this requires an understanding of
aberrations, which is an advanced topic. For now, I'll just point out
the fact.
Another important factor in our understanding is the resolution
of the human eye. At the accepted minimum distance for focus, 250 mm
(10"), the eye can resolve about 40 microns (0.0015"). For a magnifier,
to be useful, it must give us better resolution than that. More
specifically, a magnifying glass should improve our ability to resolve
detail by an amount equal to the magnification. Putting numbers to
this, a 2X magnifier must give us resolution of 20 microns (40 microns
/ 2), a 5X magnifier must give us 8 micron resolution (40 microns / 5),
and a 10X magnifier must give us 4 microns (40 microns / 10).
A simple 2X magnifier (an equi-convex lens) is able to resolve
12 microns, so it does indeed help. However, a 5X simple magnifier is
also limited to 12 micron resolution. Using the rule in the last
paragraph, a 5X magnifier should give us 8 micron resolution. This
means that a simple magnifying glass is limited to about 4X. After
that, it does not help us see finer detail.
The next step up in complexity for magnifying glasses is an
achromatic doublet. This type of lens is made of two different kinds of
glass, crown glass and flint glass. Window glass is a type of crown
glass, and fine crystal is an example of flint glass. By gluing
together one piece of each type of glass, with the right curvatures, a
greatly improved magnifying glass can be made. Achromatic doublets can
give 0.8 micron resolution at 5X and 1.4 micron resolution at 10X,
making them useful for both of these magnifications. However, there is
one problem with achromatic doublets as magnifiers: they work well with
the crown glass toward the eye, but not in reverse. This means that you
have to be careful how you hold them for them to work properly.
The symmetry problem can be solved by making a sandwich with
three pieces of glass. Either flint glass on the outside and crown in
the middle or the other way around could work, but putting the flint on
the outside gives much better resolution. This type of magnifier is
called a Hastings or Steinheil magnifier, after the inventors. It is
capable of 1.8 micron resolution at 5X and 1 micron resolution at 10X,
making it useful for both of these magnifications.
Here are pictures of the two triplet magnifiers:
Both of the pictured magnifiers have a focal length of 12.5 mm
(1/2") so they give 20X magnification. Although they look similar, the
thicker Steinheil offers resolution beyond what the eye can perceive,
while the Hastings triplet has a spot size of about 3 microns. These
designs are taken from the Edmund Optics catalog, and unmounted lenses
are available for purchase here (Steinheil) and here (Hastings) Edmund
Optics Inc. kindly provides the lens prescriptions so an optical
engineer can evaluate the performance. To calculate the resolution, I
assumed that the eye was placed 20 mm from the lens and the pupil size
was 3 mm diameter, which is a reasonable estimate for a well-lit room.
For the experts reading this page I should note that the diffraction
limit is about 2 microns for this setup. This is the same as the eye's
resolution, so you end up with 2 micron resolution at 20X with the
Steinheil either way.
One final note is that the resolution of the Steinheil falls off
much more quickly than the Hastings as you move away from the center of
the object. For this reason, the performance of a 20X Steinheil is
worse than a similar Hastings toward the edges of any object larger
than about 1.5 mm (1/16") diameter. At 10X the Hastings gives
acceptable resolution over a 5 mm (1/5") diameter while the Steinheil
is better out to almost 6 mm (1/4"). The bottom line is that I'd buy a
Steinheil for 20X, but either is acceptable at 10X. If you need more
magnification than that, you need a microscope.
ref
http://www.eckop.com/html/advanced_magnifying_glasses.html
Notes sur ce texte:
Grossissement | Accuité
oeil (à 25cm) Loupe parfaite |
Possibilités
loupe simple µm |
Doublet (attention au sens) |
Triplet
Hasting |
Triplet
Steinheil |
Champ
net Hasting |
Champ
net Steinheil |
Oeil nu | 40 µm | - | - | - | - | - | - |
2x | 20 µm | 12 µm | - | - | - | - | - |
5x | 8 µm | 12 µm | 0.8 µm | 1.8 µm | 1.8 µm | - | - |
10x | 4 µm | 12 µm | 1.4 µm | 1.0 µm | 1.0 µm | 5 mm? | 6 mm? |
20x | 2 µm | 12 µm | - | 3 µm | <2 µm | - | - |
Wiki
Le Planar est un objectif conçu
en 1896
par Paul Rudolph pour la société Carl Zeiss. La
version originale était composée de six lentilles disposées
symétriquement.
Bien que très piqué, cette optique était vulnérable au flare en raison de l'importante surface
cumulée des lentilles. On pouvait lui préférer le Tessar,
composé de quatre lentilles et qui délivrait des images de qualité
légèrement inférieure mais plus contrastées, avant le développement de
traitements anti-reflets, dans les années 1950, qui permirent de réduire
efficacement le flare. Le Planar devint alors une optique de choix pour
les focales longues et moyennes montées sur des boîtiers petit
et moyen format
...
... dont le très répandu Planar." Cette formule, imaginée en 1896 par Paul Rudolph pour Carl Zeiss, est de type double-gauss où deux groupes de lentilles identiques (ou presque) sont symétriques par rapport au centre optique de l'objectif. "Le Planar est un dessin pratique par sa simplicité de mise en œuvre et ses excellents résultats optiques. Il permet d'obtenir facilement un objectif à grande ouverture. Par contre, il a deux défauts : parce que la symétrie est essentielle, toutes les lentilles doivent bouger simultanément lorsque l'on fait la mise au point. Ensuite, il a tendance à garder prisonniers les rayons parasites." C'est pourtant cette formule qu'ont retenue Carl Zeiss et Leica pour leur Planar 50 f/2 et Summicron-M 50 f/2 respectifs, tous deux en monture M. ref
...
...
Wiki
...
"Pour les raisons évoquées, j'ai préféré partir sur un design Sonnar, dérivé de l'Ernostar" également développé à l'origine pour Carl Zeiss, mais en 1930 et par Ludwig Bertele. Il ne s'agit plus d'un double-Gauss mais d'un développement du triplet de Cooke qui permet d'obtenir une luminosité encore plus importante, critère essentiel au début du XXe siècle où la sensibilité des films était encore très basse. Les objectifs pourvus de cette formule ont permis à Carl Zeiss de dominer Leica pendant toute la première partie du XXe siècle, jusqu'à ce que la Seconde Guerre mondiale et l'invasion des usines par l'armée russe s'en mêlent. Ils font, aujourd'hui encore, le bonheur des heureux propriétaires de Jupiter 8, des Sonnar originels et du magnifique Sonnar ZM 50mm f/1.5.
Le Sonnar autorise une mise au point interne [NDLR : l'objectif ne change pas de taille pendant la mise au point, ce qui est à la fois bénéfique pour la construction et l'endurance] et redirige naturellement les rayons parasites vers l'extérieur, ce qui permet d'obtenir un meilleur micro-contraste et une meilleure définition. Le seul problème du Sonnar, c'est qu'il ne se prête pas aux longs tirages optiques des reflex [NDLR : souvent supérieur à 40 mm], mais ce n'est pas très grave, puisque la monture E de notre système d'hybrides à objectifs interchangeables a un tirage mécanique de 18 mm." Ce choix, associé à un gros travail d'optimisation, permet aujourd'hui au Sonnar T* FE 55 mm f/1.8 ZA de faire jeu égal avec le Zeiss Otus 55mm f/1.4 que nous avons testé — et qui nous a frustrés, verdict confirmé par DxO —, tout en étant à la fois moins lourd, plus maniable, moins onéreux et à mise au point automatique, mais pour le coup uniquement disponible en monture E et 1/2 diaphragme moins lumineux.
...
...
...
...
Pourtant, en 1976, Andor A. Fleischman,
travaillant pour Bell et Howell, publia un calcul d’objectif
monochromatique de courte focale, ouvrant à f/1,11 avec un angle de
champ de 5° environ, atteignant la diffraction [32] pour une
focale d’environ 7,5mm, et destiné aux lecteurs de disque CD. Comme les
lasers sont strictement monochromatiques par nature, l’objectif est
construit avec un seul type de verre [33] .
Voir http://dioptrique.info/base/complements/petzval/petzval13.HTM
...
Voir chapitre sur PSF D:\Dropbox\Doc\Microscopie\StackingAF\PSF\_PSF.php D:\Dropbox\Doc\Microscopie\StackingAF\PSF
Voir http://www.eckop.com/html/mtf.html Mtf théorique, sur l'axe, à 14° et à 20°
Impact de la mise au point (defocus):
http://eckop.com/optics/understanding-your-optical-engineer/through-focus-mtf/ http://legault.perso.sfr.fr/collim_fr.html
Note de RjLittlefield
Ref
Line resolution is the ability
to separate or recognize the elements of a pattern of alternating high
and low brightness parallel lines. An optical system is a low-pass
filter, in that it cannot transmit information at a spatial frequency
higher than the cutoff frequency, given (in cycles per unit length) by
Equation (4.6): nu_0 = (2*NA)/lambda = 1/(lambda*f-number)
This frequency corresponds to a line spacing equal to the Sparrow
criterion in Eq. (4.3). It is an absolute cutoff, with zero contrast
between the light and dark lines in the image.
...
The modulation transfer function
(MTF) describes the way that the optical system transfers contrast or
modulation from object to image, as a function of spatial frequency.
The modulation is defined as
Equation (4.8
): M = (max-min)/(max+min)
where max and min are, respectively, the maximum and minimum values of
brightness (in the object) or illumination (in the image) and the object
is a pattern of parallel lines whose brightness varies according to a
sine function. The modulation transfer factor for a specific frequency
is the ratio of the modulation in the image to that in the object, or
Equation
(4.9)
MTF = M_i / M_o
For a perfect optical system the modulation transfer function is given by
Equation (4.10): MTF(nu) = 2/pi * (phi - cos(phi)*sin(phi))
and phi is defined as
Equation (4.11): phi = arccos((lambda*nu)/(2*NA))
where nu is the spatial frequency, lambda is the wavelength, and NA = n
sin u is the numerical aperture. Note that the term within parentheses
in Eq (4.11), being a cosine, cannot exceed unity; this then is the
source of Eq. (4.6) for the cutoff frequency nu_0.
Se faire un relais
Voir le livre http://ebookbrowse.com/practical-optical-system-layout-and-use-of-stock-lenses-pdf-d132673438
ou ici Practical
Optical System Layout- And Use of Stock Lenses.pdf
Maraussan:
Les ULWD souffrent d'un problème d'ouverture, donc de définition
maximale.
Certains se battent afin de conserver une très bonne définition, tout
en ayant une WD d'enfer.
Si pour un client, la WD est le principal problème (ne pouvant pas par
exemple enfoncer une optique standard parmi des composants implantés
sur un circuit imprimé CMS), Mitutoyo est en effet là bien placé, c'est
son domaine depuis des décennies.
Mais c'est payer fort cher cette foutue WD, qui dans le cas de
macrophoto, n'est peut-être pas le premier paramètre.
Je radote, mais une optique 10X Nikon PlanFluotar
présente une WD de plus de 17mm, ce qui est déjà très exceptionnel, et
une définition à tomber à la renverse sur les meilleurs full-frame
actuels. Et pour un prix bien inférieur aux optiques Edmund EO.
Macrophotography: The wavefront error due to spherical aberration goes as the fourth power of the aperture size
MTF Slant edge ...
Slanted edge algorithm (calculation details) http://www.imatest.com/docs/sharpness/#calc (en bas de page)
Voir http://www.eckop.com/html/mtf.html Mtf théorique, sur l'axe, à 14° et à 20°
Impact de la mise au point (defocus): http://www.eckop.com/html/through_focus_mtf.html
http://legault.perso.sfr.fr/collim_fr.html
.
MTF Testing
ref http://eckop.com/optical-testing/mtf-testing/
The best way to determine the resolution of an optical system is
to test it directly, through MTF testing. One can purchase
expensive MTF testers or pay someone to do the testing, but we like
cost effective methods.
Let’s start with the theory behind MTF testing. The basic
idea is that the MTF of an optical system is a slice through the
Fourier transform of the point spread function. Too much
jargon? OK, let’s break it down. If you have not yet
learned about MTF, please read our page on MTF and then come
back. Next, a Fourier transform is a somewhat complicated
mathematical operation. When performed by a computer, it is
typically called an FFT (fast Fourier transform). Finally, the
point spread function is just the image of a point source (like a star)
formed by the lens. So all we have to do to measure MTF is take a
high resolution picture of the image of a point source, take a
cross-section of it (horizontal or vertical to make it easy) and have a
computer do an FFT.
The next problem is how to do this cost effectively. Have
you heard about the Raspberry Pi educational computer? You can
purchase one for $35 and add a camera for another $30. Even with
the SD card, wireless network adaptor and so on, your investment should
be under $100. Unless you already have to parts handy, it will
probably cost more for an optical rail and the parts to hold the lens,
camera and point source than it does for the camera to do the
job. The Raspberry Pi camera has 1.4 micron pixels, so it has
enough resolution to test up to 180 cy/mm, which is plenty for most
lenses. All you have to do is remove the lens from the camera
(just as you would do for the resolution chart tester) and figure out
how to hold the camera and Pi. We built a custom holder with an
M4 thread for mounting to a post. We made a few spares, so if you
are interested in pursuing this, feel free to ask if we have one
left. The price is $50, including screws and standoffs.
Here is a picture of our setup:
Pi
Camera MTF Tester
The simplest possible point source is a laser diode
module. You can buy an inexpensive one with a driver circuit on
ebay for less than $10. High power is undesirable and may damage
the camera; 5mW is plenty. I power my laser diode with a lab
power supply, but you can run the module off of batteries. One
thing to verify before you buy is whether you can remove the
collimating lens from the module – you’ll need to do this for a point
source. If your lens needs to be tested with collimated light,
you’re better off buying a high quality collimating lens from a
supplier like Edmund Optical, Thorlabs or Newport. Just make sure
the lens diameter is larger than the entrance pupil of the lens you’re
testing. One problem with lasers is that they emit coherent
light, which causes problems if you want to measure incoherent (normal)
MTF. The solution to this is to limit the current to the laser
diode so it is below threshold and emits spontaneous (incoherent) light
rather than stimulated (coherent) light.
If you want to measure lenses with high MTF, a bare laser diode
module might not be enough. They tend to be expensive, but a
spatial filter will refocus the laser through a pinhole and assure you
of a high quality point source. If you want to know what size
pinhole to use for the spatial filter, the diameter should be
D = 2.44 lambda F/#
where lambda is the wavelength of the laser and F/# is the F/# of the
beam coming out of the spatial filter.
.
.
.
Il est possible d'utiliser les optiques dans des conditions décalées par rapport aux conditions maximales. Il est alors possible d'obtenir plus d'informations... Utiliser par ex un 20x comme un 15x (voire 10x) comme la luminosité du 20x est plus grande, malgré une dégradation, il offre plus qu'un 10x !
Voir aussi les idées de Tempo sur le calcul de la LT en fonction du capteur disponible...
...
...
Se faire un relais
Voir le livre http://ebookbrowse.com/practical-optical-system-layout-and-use-of-stock-lenses-pdf-d132673438
ou ici E:\FTP_Pichotjm\Doc\Optique\Practical
Optical System Layout- And Use of Stock Lenses.pdf
...
.
Maraussan:
La réalité en milieu professionnel est peut-être plus complexe, la photo
plein champ est très peu utilisée, c'est même une exception. Il s'agit
d'enregistrer et de discermer des détails peu (voir pas) visibles à
l'oeil nu, y compris avec des têtes au rapport 1.5x et des oculaires
15x.
A titre d'exemple, des projectifs de 0.3x à 2x (voir 4x) sont
couplés aux capteurs actuels en monture C, selon la spécialité.
Ce
qui reviendrait à utiliser des projectifs de 40x approximativement sur
capteurs plein format si ceux-ci devaient être mis en œuvre !
C'est pas viable...
...
et ce qui explique pourquoi tant chez Zeiss, Leica, Olympus, Nikon, et
les Chinois, personne ne sort pour l'instant des très petits formats de
capteurs, avec photosites les plus petits possibles. Les quelques
amateurs en COI ne représentent aucun marché. Cela évoluera peut-être..
.
...
...
...
Il faut environ 300 mmEq (si LT 200)
Mais il y a probablement un impact en ce qui concerne l'ouverture de la LT. (à vérifier)
Pour un FF, il faut un 300mm et comme la capture des rayons se fait sur environ 30mm de diamètre, une ouverture de f:d=10 suffit
Pour un format 4/3, on aura une focale réelle de 150 mm avec toujours une capture sur 30 mm. Le f/d double: f:d=5
Pour un format 1/2.3" ... f/d:2.8 ??? (à calculer)
Il faut remarquer qu'on peut toujours rapprocher la LT de l'objectif. Ceci permet d'accepter des LT simples, mais au détriment de l'espace disponible pour insérer des éléments episcopiques. (mais est-ce vraiment une contrainte?)
Features ref thorlabs.com/newgrouppage9.cfm?objectgroup_id=5834
*True Imaging Lens for Forming a Well-Corrected
Infinity Optical System
*Apochromatically Corrected for Lateral and Axial
Chromatic Aberration Across the Field of View
*Better Overall Aberration Correction than a
Standard Achromat
The ITL200 is an infinity-corrected tube lens designed for use with
Plan Fluorite Visible Imaging Objectives, specifically our line of
Nikon objectives. The tube lens has an effective focal length of 200 mm
and is ideal for applications such as imaging onto a CCD camera. The
lens features an apochromatic design consisting of two doublet lenses
to correct lateral and axial chromatic aberration across the entire
field of view in the visible range. The lens will have better overall
aberration correction than a standard achromat, especially off axis.
The lens also has diffraction-limited performance to field number 25
for visible wavelengths. The lens is AR coated to improve performance
for visible wavelengths; please see the Specs tab for a plot of the
transmission. For those interested in building their own tube lens with
a focal length of 180 mm, we also carry Ø2" AR-coated achromatic
doublets, specifically AC508-180-A and AC508-180-A-ML.
An objective lens creates an image of an object at infinity; put
another way, the objective forms parallel bundles of light rays for
each position on the object.The tube lens is designed to refocus these
parallel bundles onto the active area of a detector, as illustrated in
the diagram to the right. In the diagram, the blue rays originate from
the object on the optical axis, while the red rays originate off-axis.
Since the rays from the objective are in parallel bundles, the tube
lens can be located anywhere from 70 to 170 mm from the shoulder of the
objective for best results. If the lens is closer
than 70 mm, the image
may suffer from aberrations, and if the tube lens is further
away than
170 mm, the scan lens will be overfilled.
The ITL200 tube lens can also be paired with the CLS-SL Visible Scan
Lens. In this configuration, the tube lens will relay the scan plane of
a laser scanning imaging system to the back aperture of the imaging
objective.
The M38 x 0.5 external thread on the ITL200 can be easily converted to
SM2 (2.035"-40) threading using the SM2A20 adapter, which enables the
construction of an optical system consisting of a scan lens and a tube
lens using Thorlabs' standard SM2 lens tube
components. 405€
...
Manufacturer | Tube Lens Focal Length (Millimeters) |
Parfocal
Distance (Millimeters) |
Thread Type |
Leica | 200 | 45 | M25 |
Nikon | 200 | 60 | M25 |
Olympus | 180 | 45 | RMS |
Zeiss | 165 | 45 | RMS |
Mitutoyo | 200 | 95 | M26 |
...
.
LeNat
/Fred
Le diamètre mini de la lentille peut se calculer. J'ai trouvé ça en
grattant ce soir devant les réunions habituelles...
Dmin = Dcondenseur objectif + (distance entre les lentille x champ
observé)/ distance de travail.
Appliquons :
x10 avec WD de 33 mm et distance de 50
mm Dmin = 22 mm + ( 50 mm x 3
mm)/33 mm = 26 mm
x10 avec WD de 33mm et distance de 100 mm
Dmin = 31 mm
x10 avec WD de 33 mm et distance de 150 mm D
min = 36 mm
A étudier...
Avec le 2x, WD = 33 mm et condenseur de 14 mm on trouve que pour 5 cm
on a Dmin=34 mm.... Donc avec un 2x on ne peut vraiment pas jouer sur
les distances !
Le vignettage est rapide !!!!
Le 10x est plus souple....
Mon 5x est royal avec sa WD de 45 mm...
JMP: Dcondenseur objectif est le diamètre de sortie de l'objectif. Difficile à évaluer...
Using Tube Lenses
with Infinity Corrected Objectives
In order to create an image with an infinity corrected
objective, a tube lens must be used to focus the image. One advantage
to using an infinity corrected objective with a tube lens is that there
can be a space between the objective and tube lens. The space allows
additional optical components to be inserted into the system, such as
optical filters or beamsplitters. The distance between the objective
and the tube lens (L) can be varied, but this will affect the image
field diameter (∅). Equations 1 and 2 are approximation formulas to
determine the relation between ∅ and L.
Equations 1 & 2
Where,
∅1 (mm) is the exit pupil diameter of the objective
∅2 (mm) is the entrance pupil of the tube lens
∅ (mm) image field (jmp: cette
ligne provient d'une doc Mitutoyo)
F1 (mm) is the focal length of the objective
F2 (mm) is the focal length of the tube lens
NA is the Numerical Aperture of the objective
Application Example
Question:
Using an M Plan APO 10X objective (#46-144), MT-1 tube lens (#54-774),
and a 2/3” sensor camera, what is the maximum spacing between the tube
lens and objective without vignetting?
Answer: The
focal length of the objective (F1) is 20mm and NA is 0.28, so the exit
pupil diameter can be calculated:
Phi1=2 F1 NA= 2 LT/M NA= 2 * 200mm:10x * NA
equation 3
A 2/3” image sensor features an 11mm diagonal, therefore ∅ needs to be
at least 11mm. The focal length of the MT-1 tube lens is 200mm and the
entrance pupil diameter is 24mm. Therefore,
equation 4
As long as the spacing between the tube lens and objective is less than
232.7mm, there will be no vignetting. ref
Edmund Optics
Voir calculateur: ProfondeurChamp.xls et Doc\StackingAF\PSF.xls
Voir aussi les idées de Tempo sur
- le calcul de la LT en fonction du capteur disponible
- Le calcul de la distance entre objectifs et LT (en fonction du grandissement)
- ...
...
Permet d'utiliser des optiques FF sur des Nex ou 4/3: diminue la focale, et augmente la luminosité.
A new Type of Optical Attachement for Increasing the Speed of Photographic Lenses: pdf ou copie Speed_Booster_White_Paper.pdf
...
Metabones Speed
Booster : réducteur de focale
Matériel 16/01/2013 | Franck Mée
.
Voici le premier réducteur de focale permettant de récupérer le champ
d’origine d’un grand-angle d’appareil 24 x 36 mm sur un appareil APS —
et de gagner en luminosité au passage.
Metabones présente le Speed Booster. Il permet d’utiliser des objectifs
de reflex 24 x 36 mm sur des compacts à objectifs interchangeables
(COI) sans perdre d’angle de champ et en gagnant en luminosité.
Le doubleur de focale est connu de longue date : monté entre un reflex
et un objectif, il permet par exemple de transformer un courant 70-200
mm en un plus spécialisé 140-400 mm, propice à la chasse
photographique. Son principal inconvénient est également bien connu :
l’ouverture réelle de l’objectif ne changeant pas, l’ouverture
photographique (le "nombre F") est réduite de deux valeurs et votre
70-200 f/4 n’ouvre plus qu’à f/8, perdant au passage la plupart des
systèmes autofocus (les systèmes à corrélation de phase, ordinaires sur
les reflex, n’aiment généralement pas dépasser f/5,6).
L’inverse : le réducteur de focale
À l’inverse, serait-il possible de réduire la focale pour gagner en
luminosité ? Oui, c’est même courant sur les télescopes. Mais sur les
reflex, deux obstacles viennent compliquer la donne : d’une part, la
distance de projection est diminuée et le convertisseur devrait rentrer
dans l’appareil photo ; d’autre part, le cercle d’image est réduit et
un objectif prévu pour le 24 x 36 mm se met à vignetter brutalement.
Le Speed Booster compresse le cercle d’un objectif 24 x 36 vers un
format APS. Document Metabones.
Pour Metabones et l’opticien Brian Caldwell, la solution est venue des
COI. Ceux-ci ont deux avantages : un tirage plus court (environ 16 mm
pour les NEX et 20 mm pour les Micro 4/3) permettant d’approcher le
convertisseur suffisamment, et un capteur plus petit intégré dans le
cercle d’image réduit.
Habitué des adaptateurs mécaniques, permettant le montage d’objectifs
de reflex ou de télémétriques sur des COI, Metabones lance donc le
premier adaptateur avec convertisseur grand-angle intégré, le Speed
Booster. Celui-ci comporte quatre lentilles en quatre groupes pour un
grossissement de 0,71x : monté sur un standard 50 mm f/1,8, celui-ci
forme donc un montage optique de 35 mm f/1,3. Sur un capteur APS-C,
l’ensemble cadre comme un 55 mm mais, comme d’habitude, garde sa
luminosité : le standard reste un standard, mais gagne ainsi 1 IL —
pour simplifier, on peut dire que l’image et toute la lumière qui
devaient arriver sur une surface de 24 x 36 mm sont compressées, pour
tenir sur 17 x 25 mm, illuminant d’autant plus fort le capteur.
Moins courant mais plus spectaculaire, un 50 mm à f/1,2, comme on en
trouve notamment chez Canon pour moins de 2 000 €, passe à f/0,9, comme
le mythique Noctilux à 8 000 € !
Une gamme variée à venir
Le premier adaptateur commercialisé permet le montage d’objectifs Canon
EF (mais pas EF-S, dont le cercle d’image est déjà réduit) sur un Sony
NEX. Il supporte le contrôle de la stabilisation, de l’ouverture, des
données Exif et de l’autofocus, avec certaines limitations tout de même
— l’autofocus est notamment qualifié de « décevant pour la plupart des
amateurs » par Metabones, et son fonctionnement n’est pas garanti pour
les objectifs produits avant 2006. Il coûtera 600 $, frais de port non
compris, et devrait être disponible dès la fin du mois.
Un objectif au format APS-C peut encore être utilisé sur un capteur 4/3.
Document Metabones.
D’autres adaptateurs sont prévus, pour utiliser les objectifs Nikon F,
Leica R ou encore Contax sur des COI Sony, Micro 4/3 et Fujifilm. Le
cas des Micro 4/3 est intéressant : leur capteur étant encore plus
petit que les APS-C (13,5 x 17 mm au lieu de 16 x 24 mm environ), il
devrait être possible de monter des objectifs prévus pour ce format,
comme les Nikon DX, en conservant un coefficient de conversion de
l’ordre de 1,5.
(emulates full frame, multiplies focal length by 0.72x, adds one f-stop of light)
The Lens Turbo adapter allows using lenses that cover full frame and
getting their full potential on APS-C cameras with E-mount. The benefit
is that your 50mm lens will still be around 50mm on your camera (it
will not be the equivalent of 75mm for full frame), you will also be
gaining 1 f-stop of light while using the adapter.
The adapters are sturdy and well made.
Requirements:
1) Used lenses must cover full frame and have the Canon EF mount.
2) The camera must have Sony E-mount and a crop APS-C sensor. (The
adapter will NOT cover full frame of Sony A7, A7R or A7s)
Adapter type: Focus length reducer for mirrorless
camera
Camera mount: For Sony NEX camera: Canon EOS Lens
Optics: 4 elements in 4 groups (including 1 ED lens)
Aperture: Increases light by 1 f-stop
Crop factor: 0.72x
Maximum format size of the camera: APS-C (will not
cover full frame cameras)
Format of the lenses: they need to cover full frame
Accessories: Both side lens caps
...
...
...
If the beam of light is a cone, its solid angle is
given by
O = 2 pi sin² theta
where ? (theta) is the half-angle of the cone (angle between the center
and the edge). A hemisphere has a solid angle of 2 pi sr, and an
F/1 cone (30° half angle) has a solid angle of pi/2 sr.
ref ??
...
http://www.optotune.com/products/focus-tunable-lenses
Permet de faire du stacking en temps réel
http://www.optotune.com/images/products/Optotune%20EL-10-30.pdf
...
...
..
In
using Collodion, simply remember the following guidelines:
1. Use only U.S.P. Collodion (cellulose nitrate in
ether-methanol solution). It may be obtained from any drug store or
pharmacy. Flexible Collodion should not be used.
2. Apply the Collodion by simply pouring, spraying, or laying it on
with a camel's hair brush.
3. If the mirror or lens is in its cell, it may be necessary to make a
dam of masking tape, cardboard or other material to prevent the
collodion from seeping between glass and cell. If applied with a brush
in thin coats, the dam may not be necessary.
4. Adding a layer of cheesecloth or surgical gauze while the
Collodion is still wet will make it easier and simpler to peel the
substance off in a single sheet when dried. For small optics, the gauze
may not be necessary or desirable.
5. After application, let the Collodion dry before removal. Generally,
telltale signs that it is ready for removal are slight shrinkage, and
curling or lifting of the leading edges. At this stage, simply (slowly
and carefully) peel it off in a single sheet, if possible. If
patches remain, mop up carefully with masking tape.
6. Work in a well ventilated area (Collodion is ether-based).
Also, gloves may be desirable for some.
7. Enjoy the cleanest optics you have ever seen!
(Note from Glenn
Oclassen: You will probably need to have your druggist order your
collodion supply from the manufacturer. Don't let him sell you flexible
collodion, only plain Collodion USP. A 500 ml bottle cost me about $30
in July 1995) .
*** Voir http://www.bhphotovideo.com/explora/photography/tips-and-solutions/understanding-bokeh
...
ref delta R/8 f²...
...
Simulateur géométrique pour Windows (compatible 8.1) ou linux 32/64bits. voir http://jeanmarie.biansan.free.fr/optgeo.html
Version essayée 2.23 installateuroptgeo2.23.exe ce qui a permis de créer une simulation de microscope (lentille +LT +capteur). Microscope_infini_01.opt (exemple d'un 10x)
...
http://www.imm.dtu.dk/~pcha/HNO/chap1.pdf
https://files.onemolecule.group/PSF_Lab_Getting_Started.pdf
http://bigwww.epfl.ch/algorithms/psfgenerator/
http://bigwww.epfl.ch/deconvolution/deconvolutionlab2/
...
...
...
...
...
.